Zanima vas nešto? Pitajte Moj Servis Team »

Upomoć, strgao sam mobitel! Što učiniti, pokušati popravak sami ili odnijeti uređaj u servis u ruke stručnoj osobi?

Moj Smartphone servis - temeljit pristup
bug lipanj 2017

Časopis BUG
Upomoć, strgao sam mobitel!

Premda se svaki uređaj može pokvariti, oni koje češće premećemo po rukama, nosimo u džepovima hlača i stavljamo na stol u gostionici dok konobarica nosi četvrtu rundu piva, imaju mnogo veće izglede nastradati. I što onda napraviti kad se to doista dogodi?
Mobilni telefon može se pokvariti zbog desetaka različitih razloga, no većina kvarova otpada na padove koji rezultiraju razbijenim ekranom, namakanjem uređaja u nekoj tekućini (primjerice, vodi usred WC školjke) ili, pak, nepažljivim umetanjem različitih kartica i konektora. U svakom slučaju, nakon havarije, odnosno trenutka kad shvatite da vaš uređaj više ne funkcionira kao prije, pred sobom imate dva izbora – pokušati popravak sami ili odnijeti uređaj u servis u ruke stručnoj osobi. U potonjem slučaju doduše imate još jedan dodatni izbor – otići u službeni servis ili se obratiti nekom manjem servisu, koji će vam potencijalno posvetiti više pozornosti.

No, kako se uopće odlučiti za pravilan izbor? To u prvom redu zavisi o tipu oštećenja te modelu uređaja. S razvojem sve tanjih i moćnijih telefona sve više se komplicirao njihov interni dizajn te način sklapanja komponenti, što komplicira i popravke. Dobar primjer za to je, recimo, integracija baterije u kućište ili, u novije vrijeme, vodootpornost telefona. Kako biste došli do integrirane baterije potrebno je otvoriti uređaj, što nije posve trivijalan postupak, a nakon toga se više ili manje pozabaviti s različitim kabelima i konektorima koji priječe put zamjeni baterije. Vodootporni uređaji moraju biti zabrtvljeni, a to najčešće nisu gumene brtve koje u kombinaciji s vijcima omogućuju lako rasklapanje telefona, već posebno ljepilo.

Moj servis nudi temeljit pristup #MojSmartphoneServis

Moj servis je servis ICT i telekomunikacijske opreme, koji svoje usluge nudi u novozagrebačkom naselju Sloboština. Iako su specijalizirani za rješavanje problema na PC računalima, bilo da je riječ o prijenosnicima ili stolnim računalima, popravljaju i mobilne uređaje – mobilne telefone i tablete. I dok je većina ostalih servisa, prema njihovim riječima, orijentirana na modele velikih proizvođača, za koje je lako nabaviti zamjenske dijelove, ekipa iz Mojeg servisa prihvatit će se i kompliciranijih slučajeva pri popravku uređaja koje potpisuju manje poznati kineski proizvođači. To nerijetko uključuje popravke na razini matične ploče, kao što je reballing BGA čipova ili zamjena neispravnih konektora, čitača ili manjih elektroničkih komponenti.

Dijagnostika kvarova na telefonima i tabletima je besplatna, a uređaje je moguće donijeti osobno ili, pak, iskoristiti uslugu Pick-up & Return, u sklopu koje će kurir Overseas Expressa pokupiti vaš uređaj te ga vratiti na vašu adresu nakon popravka. Na web-cjeniku vidljiva je i osjetno skuplja usluga hitnog popravka, no u servisu kažu da ne vole kad klijenti traže tu uslugu jer je tada teško ponuditi jednaku kvalitetu kao prilikom klasičnog servisa. Nakon malo uvjeravanja, većina ipak odustane od hitnog postupka. Osim preko web-stranice, Moj Servis na Internetu je prisutan i preko društvenih mreža, u prvom redu Facebooka. Vrijeme odgovora na poruke preko Messengera nije super brzo, no s obzirom na profil tvrtke, sasvim je prihvatljivo (oko sat vremena). Preko web-stranice tvrtke također je dostupna usluga praćenja tijeka servisa, što je dosta korisno s obzirom na temeljiti pristup tog servisa.

Moj Smartphone servis - temeljit pristup
Moj servis informatika d.o.o.
Uređaji za popravak Mobiteli, tableti, ICT oprema
Opcije plaćanjaGotovinsko, virmansko, kartično, online
Jamstvo na popravak3-6 mjeseci
Mogućnost hitnog popravkaDa
AdresaOreškovićeva 55, Zagreb
Webwww.mojservis.hr
Telefon01/6625-939, 091/6625-939

Krc – puklo staklo

Samsung Galaxy Edge ekran

Bez sumnje, najveći bauk svih vlasnika telefona i tableta jest pad uređaja na pod, uz razbijanje ekrana. Alternativno, no mnogo rjeđe, na uređaj može i pasti nekakav tvrdi predmet te prouzročiti jednaki problem. Postoje dvije razine ozbiljnosti prilikom takvog kvara – da je razbijeno samo zaštitno staklo na površini ekrana, ili da je oštećen i sâm ekran sa senzorima dodira. U potonjem slučaju popravak je skuplji, no jednostavniji. Treba rasklopiti mobitel, eventualno izvaditi ispravne komponente iz ekrana, kao što je, primjerice, slučaj na iPhone uređajima, te ugraditi novi ekran. Postupak je relativno jednostavan i u slučaju popularnijih uređaja temeljito demonstriran na YouTubeu. Dva su problema prisutna prilikom takvog kvara, ako ga pokušamo sanirati sami ili čak u neslužbenom servisu. Kod vodootpornih telefona izgubit će se dobar dio vodootpornosti jer prilikom rasklapanja kućišta moramo skinuti ljepilo koje sprječava ulazak vode. Drugi problem jest kvaliteta zamjenskog dijela – je li original, i ako nije, o koliko kvalitetnoj kopiji je riječ.

Ako je puklo samo staklo, a ekran je ostao čitav, opet možemo zamijeniti sve kao u prvom opisanom slučaju, no na raspolaganju nam je i opcija zamjene isključivo stakla. Uradi-sam izvedba iznimno je osjetljiva i kompleksna, jer je nužno skinuti ostatke stakla bez oštećivanja ekrana. Nakon toga ekran se čisti i na kraju lijepimo novo staklo tekućim LOCA ljepilom, koje se aktivira pomoću UV svjetla (što znači da moramo imati UV lampu). Metoda je mnogo puta demonstrirana na YouTubeu, pa čak i na telefonima sa zakrivljenim ekranom, kao što je Galaxy S7 Edge, no jedno je nešto vidjeti na snimci, a drugo izvesti u praksi.

Jednaku metodu koriste i neki servisi, no oni opremljeniji oslanjaju se na specijalne uređaje koji olakšavaju skidanje stakla zagrijavanjem ili ekstremnim smrzavanjem. Za lijepljenje novog stakla koristi se drugačije, čvrsto ljepilo, pod imenom OCA, a koje za aktivaciju traži uređaj za laminaciju koji ljepilo zagrije na optimalnu temperaturu i onda prešom ravnomjerno stišće ekran i staklo. Posljednji korak je izvlačenje zaostalih mjehurića zraka između dvije komponente, za što se koristi posebna vakuumska komora. Popravak ekrana ovom je metodom i s takvom aparaturom mnogo brži i čišći. Dodatna prednost jest to što sigurno znamo da imamo originalni ekran, no vodootpornost se, nažalost, i dalje gubi, jer je telefon rastavlja.

Buć, pa crni ekran

Smartpone korozija elektronike

Vodootpornost je u trendu kod flagship uređaja, no većina telefona ipak nije imuna na kontakte s tekućinom. Posebno su zanimljivi slučajevi ispadanja mobitela u WC školjku, pad u more, rijeku ili neku vodu stajaćicu, a tu su i nezaboravni susreti s pićem, kada mobitel držimo na stolu. Iako je na Internetu popularan savjet da smočeni mobitel treba ubaciti u vrećicu s rižom ili nekom drugom suhom žitaricom, u praksi ta metoda ne daje željene rezultate. Prva stvar koju morate što hitnije učiniti jest isključiti telefon, te prema mogućnostima, izvaditi bateriju. Nakon toga jednostavno ostavite mobitel da se osuši na zraku, bez sušenja sušilom za kosu, ili nedajbože, odlaganjem na radijator ili pećicu.

Ako imate sreće, mobitel će nakon temeljitog sušenja raditi onako kako treba kada bateriju stavite natrag i ponovno ga uključite. U suprotnom, možete pokušati popraviti problem sami ili ga odnijeti u servis, s napomenom da će serviseri znati da je mobitel bio namočen čak i ako im to ne kažete, jer se u unutrašnjosti uređaja nalaze markeri koji u kontaktu s tekućinom mijenjaju boju.

Problem s namakanjem je stvaranje korozije na vodovima, a ta korozija, odnosno oksidacija, prekida tijek struje i onemogućuje normalan rad elektronike. S obzirom na to da namakanje mobitela nije pokriveno jamstvom, ako ste hrabri i pažljivi, možete rastaviti mobitel te mekanom četkicom za zube i kanticom komprimiranog zraka probati očistiti kontakte na konektorima, i u principu sve dijelove gdje se vidi korozija. Čak i ako ne uspijete riješiti problem, ionako vam ne gine servis, gdje će čišćenje obaviti detaljnije, uporabom ultrazvučne kadice – uređaja koji kavitacijom može očistiti koroziju čak i ako se nalazi ispod čipova.

Hladni lem - čest kvar USB konektora mobitela

Xiaomi popravak USB konektora

Padovi uređaja mogu prouzročiti gubitak kontakta na lemovima, ali i ispadanje plosnatih konektora, kao što je ovaj na slici, skriven u unutrašnjosti jednog Xiaomija.

Grubo rukovanje telefonima ili tabletima može prouzročiti probleme s konektorima i utorima. USB konektor može se rasklimati ili posve pokidati, baš kao i konektor za slušalice te utor za SIM kartice. Do fizičkih internih oštećenja može doći i zbog udaraca koji katkad uzrokuju stvaranje pukotina na lemovima čipova, pogotovo ako su oni već i u tvornici loše industrijski zalemljeni na ploču (takozvani hladni lem). Ako su oštećene komponente zalemljene za matičnu ploču, potrebno ih je odlemiti i zamijeniti lemljenjem identičnim komponentama. Taj postupak neće odraditi svi serviseri radi manjka iskustva, znanja ili opreme, no oni opisani u našoj temi, potvrđeno hoće.

Alternativno, slične je probleme nekad moguće riješiti bez lemljenja. Dobar dio komponenti unutar mobilnih uređaja povezan je s matičnom pločom preko plosnatih kabela i plosnatih konektora. Nekad ti konektori zbog udaraca mogu izaći iz ležišta, što će zasigurno stvoriti probleme u funkcioniraju mobitela (primjerice, napola otpojen ekran). Odvojene komponente također je moguće lako zamijeniti u slučaju da su neispravne.

Rezultati ankete

Anketa je provedena među posjetiteljima Bug.hr-a početkom svibnja 2017.

Bug smartphone anketa 1
Bug smartphone anketa 2
Bug smartphone anketa 3
Bug smartphone anketa 4

Teško do dijelova

Velik problem za uradi-sam servisiranje mobilnih uređaja predstavlja nedostatak dijelova, odnosno lokalnih trgovina s dijelovima, a za što je uzrok naše minijaturno tržište. Profesionalni serviseri imaju svoje izvore koje su morali razviti radi posla, a obični korisnici osuđeni su na kupnju s eBaya ili, pak, specijaliziranih inozemnih web-trgovina s rezervnim dijelovima. Na velikim tržištima kao što je, primjerice, američko, postoje tvrtke koje prodaju dijelove, kako servisima, tako i malim korisnicima, a kako bi potaknuli male korisnike na kupnju, snimaju vrlo kvalitetne videoupute o raznim popravcima mobilnih uređaja.

Dobar primjer za to su, recimo www.fixez.com, stariji i poznatiji iFixit.com, www.etradesupply.com. Takvim tvrtkama bitno je pridobiti mušterije pa neke, primjerice, testiraju kvalitetu kineskih kopija ekrana za mobilne uređaje kako bi klijenti znali što kupuju. Ako se odlučite na naručivanje dijelova na ovaj način, imajte na umu da su troškovi slanja često dosta visoki, tako da se ne isplati naručivati sitnice. Dodatno, ako roba ne stiže iz EU, a obično ne stiže, vrlo ćete vjerojatno morati platiti PDV na cijenu naručenog artikla + troškove slanja. Samim time, treba dobro odvagnuti koliko se isplati nešto naručiti i samostalno ugraditi (u slučaju da imate iskustva i volje), u odnosu na uslugu servisa koji na svoj rad nudi i jamstvo


VIDEO SAVJETI TIP&TRICS

Laptop je spor, stalno zastajkuje kada vam je najpotrebnije, čudno se ponaša, zastario je, nepouzdan i pun virusa? Sigurno maštate o novom ali nemate dovoljno novaca za kupnju?

Kontaktiraj servis odmah

PREVENTIVNA DIJAGNOSTIKA
bolje spriječiti nego liječiti

  • čišćenje hladila i ventilatora od nakupljene prašine
  • zamjena termo vodljivih pasti hladila procesora i grafike
  • popravci manjih nedostataka i oštećenja kućišta
  • preventivna dijagnostika "zdravlja" svih komponenti
  • optimizacija rada operativnoga sustava i AV zaštite
  • prijedlozi i preporuke za brži i sigurni rad računala

MOJ TWITTER FEED

Pratite nas na Fejsu

WEB TAGS


MOJ SERVIS pravo ime za ICT usluge

Nama je doista stalo do zadovoljstva naših korisnika i kvalitete naših usluga.
Obratite nam se s povjerenjem i saznajte što sve možemo učiniti za vas.

Uputite pitanje, zatražite ponudu ... ili samo komentirajte :)

Hvala na upitu! Vaša poruka je uspješno poslana, očekujte odgovor uskoro!
[SMTP] Error! Internal server error! Žao nam je, pokušajte opet kasnije?
Oprostite ali morate popuniti sva obvezna (*) polja!

Posjetite nas

Profesionalni servis notebook - laptop - smartphone - tablet - osobnih i prijenosnih računala. Prodaja, nadogradnje i održavanje IT opreme.


Moj servis informatika d.o.o. Adresa: Oreškovićeva 55
10010 Zagreb, Sloboština
Telefon: 01 6625 939 E-pošta:


Radno vrijeme

Ponedjeljak - Petak: 9 do 17 sati Subota: 9 do 13 sati Nedjelja: zatvoreno *izvan radnog vremena po dogovoru
*hitne intervencije 0-24

Facebook

Postanimo prijatelji!

MOJ IT BLOG - Lajkajte našu Facebook stranicu i među prvima saznajte. Dijelimo sa vama naše znanje, iskustvo, savjete i preporuke iz svijeta informatike.